Particulieren wachten af met aankoop elektrische auto

Nederlandse consumenten tonen terughoudendheid bij de aanschaf van elektrische auto's, wat leidt tot een stagnatie in de verkoop van nieuwe auto's in 2024. Economen van ING verwachten dat het verkoopniveau van vóór de coronapandemie niet zal worden bereikt.
particulier elektrisch laden
166,-per maand Gratis voorstel We sturen je binnen 3 uur een voorstel
Volgens de bank komt dit doordat er nog onvoldoende betaalbare elektrische modellen beschikbaar zijn voor de middenklasse. In 2023 bleef een derde van de particuliere subsidie onbenut.

Daarnaast speelt de onzekerheid over de motorrijtuigenbelasting na 2025 een rol. Zonder aanpassingen zouden autorijders vanwege het hogere gewicht van elektrische auto's tot wel 500 euro per jaar meer aan belastingen moeten betalen dan bij een diesel- of benzine-auto, aldus ING.

Ook de mogelijkheid om thuis op te laden heeft invloed op het kostenplaatje van elektrische auto's, volgens ING-econoom Rico Luman. Autorijders die thuis kunnen laden, profiteren vaak van kostenbesparingen, vooral als ze dit combineren met zonnepanelen of het benutten van dynamische stroomprijzen.

Terwijl particulieren aarzelen, voelen bedrijven een groeiende druk om te vergroenen en zijn bezig met het elektrificeren van hun wagenparken, vooral grote bedrijven. Dit komt deels door de rapportageverplichting van CO2-uitstoot. Het aandeel volledig elektrische voertuigen komt daardoor op ongeveer 32 procent, wat hoger is dan het Europese gemiddelde van 15 procent.

De economen voorspellen dat er in 2024 ongeveer 370.000 auto's worden geregistreerd in Nederland, aanzienlijk minder dan de 446.000 in 2019. Ondanks de opleving van de autoverkoop vorig jaar, lijkt deze trend in 2024 alweer voorbij te zijn.

Bron: ANP
Gratis voorstel
© 2024 De Autofinancier, onderdeel van Blokweg Financieel Adviseurs
Gerealiseerd door WebSentiment
Even geduld a.u.b.